Trasy rowerowe na lato

Okolice Żnina słyną z ładnych krajobrazów, licznych jezior oraz zabytków. Takie miejscowości jak Biskupin, Wenecja czy Gąsawa znane są nie tylko w Polsce, ale poza granicami. Okolice Żnina to ciekawe pod względem krajobrazowym tereny nadające się do pieszych wędrówek i przejażdżek rowerowych. Jedną z nich może być trasa rowerowa wokół Dużego Jeziora Żnińskiego: Żnin - Góra - Wilczkowo - Dobrylewo - Jaroszewo - Żnin (14 km). Niejedno miasto w Polsce pozazdrościłoby takiej trasy.

Duże Jezioro Żnińskie jest największym naturalnym zbiornikiem wodnym na Pałukach. Lustro wody jest na wysokości 77,5 m n.p.m. Powierzchnia jeziora wynosi 4,5 km2(450 ha), a maksymalna głębokość 27 m. Jezioro odwadnia rzeka Gąsawka, lewy dopływ Noteci. Dużego uroku krajobrazowego dostarczają tzw. Góry Wilczkowskie. Jest to stroma na wysokość 25 m urozmaicona licznymi wcięciami erozyjnymi krawędź wysoczyzny. Nad Dużym Jeziorem Żnińskim leży Żnin - stolica Pałuk.
    Żnin - Góra 2 km, wyjazd z dowolnego punktu miasta - najlepiej z centrum; trasa rowerowa wiedzie ulicą Klemensa Janickiego, na lewo tereny żnińskiej "Cukrowni". Osiedle Góra do lat sześćdziesiątych było samodzielną jednostką osadniczą, dziś jest głównie dzielnicą domków jednorodzinnych: po 2 km skręcamy w lewo, w ulicę Wilczkowską i jedziemy asfaltową szosą wzdłuż wschodniego brzegu jeziora; po przejechaniu mostka wjeżdżamy na wąską dróżkę.
    Góra - Wilczkowo 3 km. Trasa rowerowa wiedzie ścieżką wzdłuż południowego brzegu jeziora; na prawo roztacza się widok na tzw. Góry Wilczkowskie, po lewej stronie jezioro i panorama miasta Żnina z kominem cukrowni i wieżami kościołów; warto zabrać lornetkę; po przejechaniu około 3 km pokonujemy pieszo skarpę we wsi Wilczkowo dostając się do asfaltowej szosy (Żnin - Wilczkowo - Dobrylewo); Wilczkowo to średniej wielkości wieś popegeerowska, która ze względu na swoje ładne położenie nad jeziorem mogłaby być nawet wsią letniskową.
    Wilczkowo - Dobrylewo (skrzyżowanie) 3 km, dalej szosą asfaltową w dół udajemy się w kierunku Dobrylewa; po drodze ładny widok na dolinę rzeki Gąsawki; skrzyżowanie dróg do Dobrylewa i w lewo do Jaroszewa.
    Dobrylewo (skrzyżowanie) - Jaroszewo 3 km. Kończy się asfalt, zaczyna bruk; przejeżdżamy mostek na Gąsawce (szerokość rzeki 3-4 m, zastawka); kilkaset metrów dalej nasyp - pozostałość po zlikwidowanej kilka lat temu linii kolejowej Żnin - Bydgoszcz; jedziemy po nasypie, po drodze napotykamy były budynek stacyjny z czerwonej cegły; w niektórych miejscach na nasypie nieco grubszy tłuczeń; po 3 km na prawo droga wiejska do Jaroszewa (dobry kilometr do wsi).
    Jaroszewo - Żnin 3 km, do Żnina jedziemy po nasypie, na lewo widok na Duże Jezioro Żnińskie i w oddali na wschodnim brzegu położoną dzielnicę Górę, na prawo zaś willowa dzielnica Żnina Mała Osada; dojeżdżając do ulicy Mickiewicza praktycznie kończymy naszą rowerową wędrówkę.

opracował Józef Marosz
Pałuki nr 180 (31/1995)
Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta danych zastrzeżone. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych możliwe wyłącznie na własny użytek. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów możliwe wyłącznie za zgodą redakcji, którą można uzyskać tutaj. Ogłoszenia i reklamy są materiałem zleconym, za ich treść odpowiedzialność ponosi ich nadawca, a nie redakcja lub wydawca gazety.
Copyright 2006-2018 Pałuki Tygodnik Lokalny - Wydawnictwo Dominika Księskiego WULKAN, tel. 52 302-09-28