Advertisement
Artykuł tygodnia
  • Ogrodowa zamknięta
    Ogrodowa zamknięta

    Od 19 października przez 6 najbliższych tygodni zamknięta dla ruchu będzie ul. Ogrodowa w Szubinie. Zamknięcie spowodowane jest remontem. 

Advertisement

Województwo może dofinansować przebudowę ul. Browarowej w Żninie, ale tylko na poziomie 40% kosztów. Teraz trzeba szybko te koszty oszacować, aby budowa ul. Browarowej mogła być zrealizowana w 2018 r., w jednym czasie z budową drogi wojewódzkiej z Damasławka do Żnina.

Radny Żnina Piotr Horka, choć cieszy się, że województwo chce dołożyć się do remontu ul. Browarowej, to uważa, że ze względu na to, iż to transport wojewódzki zniszczył tę ulicę, proporcje w pokryciu kosztów inwestycji powinny być inne. fot. Karol Gapiński
Radny Żnina Piotr Horka, choć cieszy się, że województwo chce dołożyć się do remontu ul. Browarowej, to uważa, że ze względu na to, iż to transport wojewódzki zniszczył tę ulicę, proporcje w pokryciu kosztów inwestycji powinny być inne. fot. Karol Gapiński

     Przed dwoma tygodniami apelowaliśmy do Ryszarda Kierzka, reprezentanta Pałuk w Sejmiku Kujawsko-Pomorskim, aby lobbował w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu na rzecz wsparcia finansowego ze strony województwa dla remontu ul. Browarowej w Żninie. Jest ona wprawdzie osiedlową ulicą i należy do gminy, ale od kilkudziesięciu lat służy jako odcinek tranzytowy w ruchu ciężkich samochodów z drogi wojewódzkiej.
     W ostatni piątek Ryszard Kierzek gościł na obradach Rady Miejskiej w Żninie i przekazał informacje z Torunia.
     - Przeczytałem w „Pałukach“, że trzeba mnie troszeczkę uczulić na temat ul. Browarowej. Tak naprawdę - nie trzeba mnie namawiać. Ja już rozmowy w sprawie tej drogi przeprowadziłem. Sam nią przejeżdżam niemal codziennie, bo to jest jedyna, sensowna możliwość wjechania na krajową piątkę. Codziennie obserwuję, jaki to jest komunikacyjny problem. Dzisiaj to, czy będzie remont ul. Browarowej dofinansowany, czy nie, zależy w dużej mierze od samorządu Żnina. Istnieje bowiem możliwość dofinansowania remontu ul. Browarowej, na poziomie 60% finansuje samorząd gminy Żnin a 40% Urząd Marszałkowski. To nie jest małe dofinansowanie. Ulica Browarowa musi być porządnie zrobiona, łącznie z wykonaniem nowej, profesjonalnej podbudowy. Wszyscy bowiem wiemy, że z tą ulicą jest co roku zawsze ten sam problem i wynika on ze struktury gruntu, na którym zbudowana jest droga. Dlatego trzeba to zrobić bardzo solidnie, jak pod drogi obciążone bardzo istotnym ruchem. Jeśli chcemy zrobić Browarową w przyszłym roku, to musimy teraz już ruszyć z kopyta. Trzeba zrobić wycenę przedsięwzięcia. Nikt bowiem nie będzie rozmawiał o dofinansowaniu, gdy nie ma wyceny. Dlatego ja biorę na siebie dalszy lobbing, jeśli chodzi o dofinansowanie, ale niczego nie zdziałam, jeśli nie będzie chociaż wstępnego oszacowania kosztów - mówił Ryszard Kierzek. Według niego dokonanie wyceny przedsięwzięcia jeszcze w 2017 r. pozwoli na wykonanie ul. Browarowej już w 2018 r. Jest to tym bardziej korzystne, że mogłoby zostać zrealizowane w jednym ciągu budowlanym w związku z planowanym zakończeniem budowy drogi wojewódzkiej nr 251 z Damasławka do skrzyżowania z ul. Browarową w samym Żninie.

Ryszard Kierzek powiedział, że jedyną, realną opcją na dołożenie się samorządu województwa do remontu osiedlowej ulicy Browarowej w Żninie jest partycypacja w kosztach na poziomie 40%. Resztę musi zainwestować zdaniem radnego województwa gmina Żnin. fot. Karol Gapiński
Ryszard Kierzek powiedział, że jedyną, realną opcją na dołożenie się samorządu województwa do remontu osiedlowej ulicy Browarowej w Żninie jest partycypacja w kosztach na poziomie 40%. Resztę musi zainwestować zdaniem radnego województwa gmina Żnin. fot. Karol Gapiński

     Radny Żnina Piotr Horka, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że gmina musi w tej sytuacji jeszcze zamówić wycenę, stwierdził, że proporcje, jeśli chodzi o montaż finansowy ul. Browarowej są niesprawiedliwe. Jego zdaniem podział kosztów powinien być choćby odwrotny: 40% gmina, 60% województwo. Piotr Horka zaznaczył, że nie jest to pretensja do Ryszarda Kierzka, lecz realna ocena problemu - ulice przez lata niszczył przede wszystkim transport ciężarowy, a nie żninianie w samochodach osobowych.
     Ryszard Kierzek odrzekł, iż w życiu jest tak, iż nie zawsze to, co wydaje nam się sprawiedliwe, jest możliwe. W Sejmiku ścierają się zaś z sobą oczekiwania przedstawicieli różnych okręgów wyborczych. Koledzy radni wojewódzcy wypominają Ryszardowi Kierzkowi, że droga nr 251 od granic województwa do Żnina i tak jest budowana w najwyższym standardzie dla dróg wojewódzkich kosztem kolejnych modernizacji dróg w innych rejonach Kujaw i Pomorza. Tamte drogi będą modernizowane w gorszym standardzie.
     Ryszard Kierzek oznajmił na koniec, iż żaden inny układ finansowy, niż zaproponowany: 60:40% nie ma szans zostać przeforsowany w Toruniu.
     Film w zakładce Filmy.

Karol Gapiński
Pałuki nr 1311 (13/2017)

Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych możliwe wyłącznie na własny użytek. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów możliwe wyłącznie za zgodą redakcji, którą można uzyskać tutaj. Ogłoszenia i reklamy są materiałem zleconym, za ich treść odpowiedzialność ponosi ich nadawca, a nie redakcja lub wydawca gazety.
Copyright 2006-2016 Pałuki Tygodnik Lokalny - Wydawnictwo Dominika Księskiego WULKAN, tel. 52 302-09-28
do góry