86 tygodników lokalnych, wydawanych przez ponad 50 niezależnych wydawnictw stworzyło porozumienie reklamowe pod nazwą Tygodnik Lokalny, umożliwiające każdemu reklamodawcy dotarcie do co dziewiątego Polaka. Tygodniki należące do porozumienia mają wspólny podtytuł: Tygodnik Lokalny, umieszczony na winiecie jako brand parasolowy w formie słowno-graficznej. Każdy tytuł zachował niezależność pod wszystkimi względami.


Badania Prasy Lokalnej
    Czytelnictwo tytułów ze wspólnym podtytułem Tygodnik Lokalny zbadał instytut SMG-KRC jesienią 2006 roku, zostały one ogłoszone w styczniu 2007 roku. W cyklu miesięcznym wskaźnik czytelnictwa wyniósł 12,5%. Jest to najwyższy wskaźnik wśród wszystkich ukazujących się w Polsce tygodników informacyjno-opiniotwórczych. Oznacza on, że po Tygodnik Lokalny przynajmniej raz miesiącu sięga 3.748.776 osób z blisko trzydziestomilionowej populacji Polaków powyżej 15 roku życia. Ze względu na nietypowość (badanie 86 gazet tym samym profilu jako jednego organizmu) nie było możliwe zbadanie TL w ramach PBC.

Wyniki
    Wyniki badania są dostępne w znanej i powszechnie stosowanej przez mediaplanerów przeglądarce SoftReport Explorer, która pozwala na generowanie szczegółowych raportów i mediaplanów (załączona na płycie).

a) wnioski ogólne

1. Poczytność gazet z podtytułem Tygodnik Lokalny wzrosła - w ub. roku przynajmniej raz w miesiącu po ten rodzaj prasy sięgało 11,7% Polaków - w tym roku - 12,5% (odpowiednik wskaźnika CCS czyli czytelnictwa cyklu sezonowego w badaniu PBC.
2. Przekładając te wskaźniki na liczbę czytelników, w ub. roku przynajmniej raz w miesiącu TL czytało 3.370.782 osób, a w tym roku - 3.749.776 osób (daje się zaokrąglić do 4 mln!).
3. Koszty dotarcia oblicza się na podstawie wskaźnika CPW - Czytelnictwa Przeciętnego Wydania. Odpowiednik CPW dla Tygodnika Lokalnego w ub. roku wynosił 7,0% co przekładał się na 2.108.034 czytelników, a w tym roku wyniósł 7,8% czyli 2.340.544 czytelników.
4. Dla ceny 85.600 zł netto za kolumnę koszt dotarcia z reklamą do tysiąca osób (CPT) wynosił wynosi 37 zł.
5. Także wskaźnik pokazujący kto czytał ostatnie wydanie TL (odpowiednik COW, czyli czytelnictwa ostatniego wydania w badaniu PBC) jest bardziej korzystny. W ub. roku było to 6,4%, w tym roku jest 6,9%.
6. Tegoroczne wyniki nie odbiegają w istotny sposób od ubiegłorocznych, choć wyraźnie pokazują pewną tendencję -rosnące znaczenie TL jako medium. Należy to interpretować jako potwierdzenie ustabilizowanej i silnej pozycji rynkowej tygodników lokalnych.
7. Na terenie swojego ukazywania się czytelnictwo TL wyniosło - odpowiednio - ostatniego wydania = 22,2% i cyklu sezonowego (czyli przynajmniej raz w miesiącu) = 39,3%
8. Wzrost nakładu TL nie wpłynął znacząco na zjawisko czytelnictwa tygodników lokalnych na terenie swojego ukazywania się. Może to wynikać z tego, że mniej osób sięga po ten sam egzemplarz (gospodarstwa domowe są mniej liczne z powodu emigracji zarobkowej). Wzrost nakładów mógł też zwiększyć dostępność tygodników w sprzedaży, a więc osoby zainteresowane ich treścią mogły kupić własny egzemplarz i nie musiały "podczytywać" od znajomych lub rodziny. Wynik ten potwierdza tylko wcześniejszy wniosek, że grupa czytelników TL jest niezwykle stabilna i lojalna. To bardzo dobrze.
9. Trzeba też podkreślić, że na terenie ukazywania się TL (zasięg prymarny) jest to medium, które czyta 78% osób w wieku powyżej 15 roku życia. Jedynie 22,4% przyznaje, że nie czyta TL w ogóle.


   
Czytelnicy Tygodnika Lokalnego mieszkają zazwyczaj poza dużymi miastami, ale ich potrzeby konsumpcyjne, a także możliwości finansowe nie różnią się od potrzeb mieszkańców dużych metropolii. Badania wykazały, że są dobrze wykształceni i zamożni. Tygodnik Lokalny dociera do czytelników wyspowo (1/3 powierzchni kraju), ale za to na obszarze występowania jego siła rażenia jest ogromna.

.:. Wśród czytelników TL znajdujemy w równym stopniu kobiety i mężczyzn   
.:. Najsilniej reprezentowane kategorie wiekowe to od 20 do 59 lat, a więc grupy o najintensywniejszej aktywności społecznej, zawodowej i konsumenckiej.   
.:. Niemal połowa czytelników (47%) TL legitymuje się co najmniej średnim wykształceniem.    .:. Najliczniej reprezentowane kategorie zawodowe to robotnicy wykwalifikowani, technicy i pracownicy administracji oraz pracownicy handlu i usług (pomijam tu tych którzy nigdy nie pracowali 18%).   
.:. 44% czytelników TL ma stałą pracę   
.:. 59% czytelników TL deklaruje, że ich dochód starcza na codzienne wydatki
.:. 67% gospodarstw domowych składa się z co najmniej trzech osób.
.:. W 34% czytelników TL to rodzice.


* 47% czytelników TL posiada komputer PC.
* 46% odtwarzacz CD.
* 44% odtwarzacz wideo/magnetowid.
* 64% telefon stacjonarny.
* 76% telefon komórkowy.
* 56% psa.
* 28% kota.
* 47% ogródek działkowy.

    Najczęściej reprezentowana kategorią wśród czytelników TL są mieszkańcy wsi, miast od 20 do 49 tys. oraz miast od 50 do 99 tys. mieszkańców. 94% czytelników to mieszkańcy miast od 50 do 99 tys. mieszkańców lub mniejszych. Jest to dobrze dopasowane medium dla chcących dotrzeć do audytorium lokalnych społeczności mniejszych miast i wsi.

Profit
    Zleciwszy kampanię w Tygodniku Lokalnym reklamodawcy korzystają z wiarygodności i zaufania, jakim cieszy się niezależna prasa lokalna.
Klient zamawia raz, płaci raz, w jednej przesyłce przekazuje wszystkie layouty (możliwość rozszczepienia reklamy na 86 części odpowiadających zasięgom gazet), reszta należy do Stowarzyszenia Gazet Lokalnych, które kieruje reklamy do zrzeszonych tygodników lokalnych.
    Prowadzone na całym świecie, także w Polsce, badania prasy pokazują, że czytelnicy najchętniej sięgają po te media, które dostarczają najbardziej przez nich poszukiwanych informacji: lokalnych. W Polsce gazety lokalne, obejmujące swoim zasięgiem obszar jednego lub kilku powiatów, na swoim terenie są liderem sprzedaży i czytelnictwa pod każdym względem. O sukcesie prasy lokalnej decyduje niezależność, apolityczny charakter i szybkość informowania.


Kontakt:
* Prezes SGL Dominik Księski;
wydawca@paluki.tygodnik.pl; tel. 0 508 100 107
* Dyrektor Biura Reklamy SGL Marek Olejnik
olejnikreklama@poczta.onet.pl; tel. 0601 654 506

Badanie Prasy Lokalnej przeprowadził Instytut Millward Brown SMG/KRC w 2005 i w 2006 r. na próbach - odpowiednio - 6975 i 7233 respondentów. Próby reprezentatywne, pytania dodano do ankiety PBC Daily, ankietowanym pokazywano winiety należących do porozumienia gazet o podtytule Tygodnik Lokalny.

Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta danych zastrzeżone. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych możliwe wyłącznie na własny użytek. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów możliwe wyłącznie za zgodą redakcji, którą można uzyskać tutaj. Ogłoszenia i reklamy są materiałem zleconym, za ich treść odpowiedzialność ponosi ich nadawca, a nie redakcja lub wydawca gazety.
Copyright 2006-2018 Pałuki Tygodnik Lokalny - Wydawnictwo Dominika Księskiego WULKAN, tel. 52 302-09-28
do góry