Od 4 lat na zlecenie Stowarzyszenia Gazet Lokalnych instytut Millward Brown SMG/KRC prowadzi badania poziomu czytelnictwa prasy lokalnej w Polsce. Dotychczas wzięło w nich udział 30 tysięcy osób. Wyniki badania czytelnictwa odnoszą się do całej populacji Polaków powyżej 15 lat (ok. 30 mln osób) i są reprezentatywne.

   W 2008 roku w badaniu prasy lokalnej uczestniczyło 91 tygodników lokalnych. Wszystkie tytuły należą do niezależnych polskich wydawców, którymi najczęściej są lokalne firmy rodzinne lub spółdzielnie dziennikarskie. Badane tygodniki ukazują się w całej Polsce, we wszystkich 16 województwach a swoim zasięgiem obejmują 270 powiatów. Najczęściej jeden tytuł obejmuje jeden lub kilka powiatów, ale są też gazety o zasięgu odpowiadającym dawnym województwom.
   Łączny jednorazowy nakład badanych tytułów wynosi 747.200 egz. Oznacza to, że łącznie tygodniki lokalne stanowią najsilniejsze medium informacyjne w kategorii prasy drukowanej w Polsce. Dla porównania, w tym samym okresie największe tygodniki opinii Polityka, Wprost i Newsweek osiągnęły łączny nakład 616 tys. egz. ale ich sprzedaż wyniosła tylko 396 tys. egz. czyli 64 proc. nakładu. Tygodniki lokalne sprzedają nie mniej niż 78 proc. nakładu a niejednokrotnie wynik ten przekracza nawet 90 proc. nakładu W przypadku gazet lokalnych zwroty maja techniczny charakter i praktycznie są śladowe. Można zatem stwierdzić, że z podanego nakładu blisko 600 tys. egzemplarzy znajduje stałych nabywców. Dla porównania, największy pod względem sprzedaży tygodnik informacyjny w Polsce, który przedrukowuje materiały z innych gazet – „Angora” ukazuje się w nakładzie 458 tys. egz. z czego sprzedaje się 317 tys. egz. tej gazety.
   Czytelnicy gazet lokalnych charakteryzują się dużym przywiązaniem i lojalnością wobec swoich tytułów. Jak wynika z badań prowadzonych przez SMG/KRC gazety lokalne mają stałą, 4 milionową grupę odbiorców. Oznacza to, że statystycznie jeden sprzedany egzemplarz gazety trafia w ręce blisko 7 osób.
   Czytelnictwo tygodników lokalnych w odniesieniu do całej populacji Polaków powyżej 15 roku życia wynosi 13,3 % (zasięg cyklu sezonowego, co oznacza, że przynajmniej raz w miesiącu tygodnik lokalny trafia w ręce 4 mln osób). Stale po tygodnik lokalny (systematycznie co tydzień) sięga natomiast 7,2 proc. czyli 2 miliony 200 tys. osób. Czytelnictwo tygodników lokalnych w ujęciu statystycznym wynosi natomiast 8,3 proc. czyli ponad 2,5 mln osób.
   Firmy i usługi reklamujące się za pośrednictwem tygodnika lokalnego wybierają najkorzystniejszą drogę dotarcia do klientów na rynku lokalnym. Ponad połowa czytelników posiada co najmniej średnie wykształcenie, a 80 proc. dobrze ocenia sytuację finansową swojej rodziny. Istotną grupę odbiorców (ponad 600 tys.) stanowią rolnicy, osoby prowadzące działalność gospodarczą i przedstawiciele wolnych zawodów. Prasa lokalna jest też czytana przez osoby zatrudnione na kierowniczych stanowiskach, przedstawicieli handlu i usług a nawet przez robotników. Co trzeci czytelnik nie ukończył 30 lat.
   O ile duże gazety ogólnopolskie i dzienniki regionalne docierają przede wszystkim do mieszkańców miast wojewódzkich, to gazety lokalne są pierwszym wyborem dla mieszkańców miast powiatowych i wsi. Warto zauważyć, że w miastach wojewódzkich mieszka tylko 8 mln osób - trzydziestomilionowa reszta to mieszkańcy mniejszych ośrodków.

Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta danych zastrzeżone. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych możliwe wyłącznie na własny użytek. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów możliwe wyłącznie za zgodą redakcji, którą można uzyskać tutaj. Ogłoszenia i reklamy są materiałem zleconym, za ich treść odpowiedzialność ponosi ich nadawca, a nie redakcja lub wydawca gazety.
Copyright 2006-2018 Pałuki Tygodnik Lokalny - Wydawnictwo Dominika Księskiego WULKAN, tel. 52 302-09-28
do góry